יום שלישי, ספטמבר 05, 2006

 

אבני הבסיס - אני מאמין של המקום

חופש- כל אדם נולד להיות חופשי. זו זכותו מיום היוולדו. לכל אדם הזכות לפעול באופן חופשי ולעצב את שעתו, יומו, חייו. כל זמן שאינו פוגע בזכויותיו של האחר, מתחשב ומכבד את הסביבה בה הוא חי

כבוד- זכותו של כל ילד לחיות במקום שמכבד את עצם קיומו כאדם שלם. חובתם של המבוגרים לעצב סביבה שמעניקה לכל ילד ביטחון מלא בקיומו הייחודי והמיוחד בעולם
במיתר מתקיימת קהילה שיש בה מקום לכל אחד
בחיי קהילה ושותפות לומד היחיד לקבל את האחר
ובכוונתנו ליותר מזאת, שמתוך השהות בסביבה שמכבדת, דואגת וקשובה, תתעורר בילד הרגשת קבלה וחמלה כלפי האחר

" האדם נועד לבקש אושר,וברור שרגשות חיבה אהבה קירבה וחמלה גורמים אושר. אני מאמין שכל אחד מאתנו יכול להיות מאושר.כל אחד יכול להגשים את מצבי התודעה של חום וחמלה המובילים לאושר. לא זו בלבד שקיימת בנו היכולת לחוש חמלה,אלא שהאדם מטבע ברייתו הוא עדין נפש". הדאלי למה
גם אנחנו מאמינים

בחירה- ביכולתו של כל ילד לבחור את מעשיו, לתכנן את חייו ללמוד להציב לעצמו את מטרותיו, ללמוד, לעשות, להתנסות ,להצליח ולהיכשל, לתת את הדעת ואת האחריות על סך היותו פועל בעולם
מקומות של בחירה הם במסע האישי של כל ילד. אף אחד לא יכול באמת ללמד אף אחד אחר
כל אחד יכול באמת ללמוד מכל אחד אם הוא בוחר בכך
במיתר כל ילד אחראי לזמן שלו וללימוד שלו

משחק- ילדים מעבירים את זמנם במשחק. מקום חשוב אנחנו נותנים למשחק במיתר
ערכה של שעת משחק שווה בעינינו כערכה של שעת לימוד ואף יותר
ילדים צעירים נהנים לשחק, ילדים גדולים נהנים לשחק ומבוגרים נהנים לשחק
המשחק מייצר הזדמנות למפגש חברתי, הזדמנות ליצירה, לחופש הביטוי, לכושר המצאה, למיקוד וריכוז לאורך זמן. להתנסות ביכולות הגוף. כאשר ילדים מתבגרים מתפתח אופן המשחק ומשתנה בהתאם

מפגש- אפשר שנעבור ליד מה שמציעים לנו החיים ואפשר שנפגוש בהם
פרח הפורח בעונתו, נוף מדבר בעוצמתו, תנועת גל הבא אל החוף וחוזר אל הים, יצירת אומנות… אם מה שאנחנו פוגשים מדבר אלינו ואנחנו לומדים להקשיב כי אז התמלאנו בעוצמת החיים
אפשר שנפגוש זה את זה. כאשר נוצר מפגש בין בני אדם ויש בו הקשבה הדדית כי אז נוצרת חוויה של נוכחות משותפת של קירבה, איננו עוד לבד
המפגש עם הסביבה, עם האדם וכל אחד עם עצמו הוא מהות הכוונה של מיתר

עשייה- לכל פעילות שילד בוחר לעשות יש ערך שווה. הפעילות, הלימוד, המשחק, השיחה הם חלק ממיתר
האמונה היא כי אדם נע בעולם בתוך עשייה. עשייה היא חלק מבדיקה חלק מחיפוש חלק ממציאה והזדמנות להביא לידי ביטוי את הכוחות והיכולות הטמונים בכל ילד בכל אדם
עשייה היא הזדמנות להכיר את יכולתנו

"ילדים הופכים התנסות לידע בדיוק באותו תהליך שמדענים משתמשים בו כדי ליצור ידע מדעי" ג'ון הולט

ליווי של מבוגר - אחד מתפקידי המבוגר במיתר הוא ללוות את הילד. לתת לילד תחושה שהוא נראה, להיות קהל בבמת העולם אליה הוא צומח. קהל אוהד ומקבל, שמכיר את הילד ויכול לגלות ביחד אתו את כל החדש, המפתיע והמגוון שמתעורר ומתגלה בו. להיות מראָה ולפעמים מראֶה דרך
משקף ותומך במסע האישי של הילד ומקור בטחון

" סיוע לגילוי וללמידה של ילדים צריך להיחשב ענף מדעי הטבע,כמו ניסיון לגדל צמח נדיר או חיה לא ידועה" ג'ון הולט

קהילה תומכת- מיתר הוא קהילה של ילדים ומבוגרים החיים ביחד
חשיבות רבה יש לקהילה כמקום המאפשר צמיחה. בכל ילד טמונה היכולת המיוחדת איתה נולד והוא מביא אותה לידי ביטוי בסביבה של חיים משותפים
יחסים אנושיים הם המפתח לחיים מלאים. הקהילה באה לידי ביטוי בארגון הסביבה ,יצירת נורמות חיים, חוקים וגבולות, טקסים וחגים, מפגשים של קבוצות קטנות ושל הקבוצה כולה
כל אלה יוצרים אותנו שותפים לעולם קטן ואינטימי. מתוך כבוד הדדי לכולם

חוקים וגבולות

החוקים במיתר רבים ואנשי הצוות מקפידים מאד על קיומם. בדרך כלל הם אינם נראים ואינם נשמעים אך נוכחים מאד. הילדים לומדים להפנים אותם ולהתנהל על פיהם
חוקי מיתר נמצאים אצל הילד כמו אצל המבוגר
אין שער אין גדר
אין דלת שאסורה בפני הילדים
יש ציפייה כי הילדים ילמדו להתנהל מתוך כבוד לסביבה
חוקים נועדו בשביל לשמור על הסביבה המשותפת ובשביל לכבד את האחר החי ופועל לצידי
חוקים נועדו על מנת שנוכל להיות גמישים איתם במקרה הצורך. הם באים לשרת אותנו החיים בקהילה ולא אנחנו אותם
תמיד נראה את הילד העומד מנגד אך נכבד את החוק. כך ילד ילמד שאם מעשה שעשה הפר את החוק הוא מקבל על עצמו את האחריות על כך
כאשר החוקים הגיוניים ואינם באים בניגוד ליכולתם של ילדים על פי גילם, הילדים חווים חוקים אלה כשומרים על כולנו
מתוך אמונה בילד אין לנו צורך בעונשים בדרך כלל קשר ושיחות יעשו את שלהם
במקרים חריגים אנחנו משתמשים בהשעיה. ההשעיה נתונה לשיקול דעתו ולאחר התייעצות עם שותפים לצוות

גישור- דרך לפתרון סכסוכים

הגישור במיתר הוא הדרך לפתרון סכסוכים והפך עם השנים לשפה שגורה בקרב הילדים
תהליך הגישור אינו שיפוטי. הוא מאפשר לשני הצדדים למצות את הסכסוך בעזרת צד ניטרלי קשוב שמנווט את השיחה עד למציאת פתרון. הפתרון נמצא תמיד אצל המסוכסכים
עוד מאפשר הגישור להקשיב , ללמוד אמפטיה , להבין את האחר ואזורי הפגיעות שלו, ולשמור על חברות לאחר הסכסוך

תגובות קוראים הוסף רשומת תגובה



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?