יום שלישי, אפריל 25, 2006

 

על מיתר כדרך

על האמונה בדרך
שמחה, כעס, אבל, דאגה, חרטה, הפכפכות, נוקשות, צניעות, רצון טוב
עזות מצח, מוסיקה מתוך חורים ריקים, פטריות הצומחות בביצה
יום ולילה מחליפים זה את זה לפנינו ואיש אינו יודע מאין צצו
שיהיה כך שכך יהיה. די בכך שישנם לנו הבוקר והערב
ובשלהם אנו חיים. בלעדיהם לא יכולנו להתקיים
בלעדינו לא היה להם במה לאחוז
מדברי צואנג-זה
משהסרנו מחדרנו את המבנים הפורמלים של בית הספר, את הכתה הלומדת את הקבוצה המחייבת, את תוכניות הלימודים העקרות, אמרנו בזה שאנחנו יוצאים לפגוש את העולם ללא מחיצות. לפגוש את העולם הטומן בחובו אוצרות של ידע, אוצרות של גילויים חדשים, והתרגשויות אין סוף. לפגוש את האחר הדומה ושונה, צעירים ומבוגרים. לפגוש את עצמנו כבני מתפתחים וצומחים הלאה במסלול החיים. לפגוש את עצמנו יוצרים, משחקים, לומדים מתוך בחירה ובתוך קהילה תומכת.
בשביל לעשות את מיתר, נדרשת אמונה. אנחנו מאמינים כי כל ילד הוא עולם ומלואו. בגופו ידבר שירה, במשחקו יברא עולם חדש, בדברו יפריח מילים ראשונות אל החלל המתחדש סביבו והעולם יספוג לתוכו עוד אדם מתהווה ויתהווה אתו ביחד באין סוף דרכים. ילד בתוכו טמון זרע הפוטנציאל להיות אדם בוגר. מה חבוי בו בזרע ומה מתגלה? שיתגלה ביופיו, בעוצמתו, בייחודו, באהבתו, ביכולתו. כל גילוי יעורר את ההזדמנות לצמוח הלאה. אנחנו מאמינים כי זרע זה יכול לצמוח בתוך חופש של חיים מלאים, כי זכותו של כל זרע לקחת את מה שיחפוץ מן המזון שימצא בדרכו. בכל זרע טמון הרצון להצליח, בכל ילד קיימת השאיפה לעשות עוד, ללמוד ולהתקדם. כשאמונה זו מלווה את הדרך, ניתן לאפשר לכל ילד לעסוק בבחירות שיבחר ולעזור לו להתקדם בדרכו. מתוך אמונה זו מתקיים מיתר
על הדרך
קהילה תומכת
מיתר הוא קהילה של ילדים ומבוגרים החיים ביחד. חשיבות רבה יש לקהילה כמקום המאפשר צמיחה .אותו זרע הטמון בכל ילד מתעורר לסביבה של חיים משותפים. לבדו, יתכן ויגווע או ימעיט צמיחתו. יחסים אנושיים הם המפתח לחיים מלאים. על מנת לאפשר מקום של חיים , אנחנו נותנים מקום חשוב לקהילה במובנים רבים של קיומה: ארגון הסביבה, יצירת נורמות החיים, טקסים וחגים משותפים, מפגשים של קבוצות קטנות ושל הקבוצה כולה, חוקים וגבולות. כל אלה יוצרים אותנו שותפים לעולם קטן ואינטימי מתוך כבוד הדדי לכל השותפים.
התכוונויות
רגע לפני שאני מתכוון לעצמי, רגע לפני שאני נע את תנועת היום הקורא לי, אני פוגש את קהילת הבית לברכת היום שיהיה יום טוב לכולנו. ולאחר שהייתי שייך לרגע , אני ממשיך את תנועת היום.
חוקים וגבולות וכבוד האדם
אי אפשר לפעול בחופש מבלי חוקים וגבולות. חוקים לא באו בשביל לעשות סדר עקר, אלא בשביל לשרת את החופש ואת העצמאות של כל ילד בפעילותו ואת הקהילה כמקום שלם חוקים באו לשרת את הכבוד לאדם - במקום שאני נגמר מתחיל האחר במפגש על הגבול נוכל לכבד זה את נזכור כי לכל אחד המרחב שלו וביחד בין שנינו אנחנו יוצרים מרחב חדש ומכבדים אותו ביחד
גישור דרך לפתרון סכסוכים
הגישור במיתר הוא הדרך לפתרון סכסוכים והפך עם השנים לשפה שגורה בקרב הילדים הגישור אינו שופט אלא מאפשר לשני הצדדים למצות את הסכסוך בעזרת צד ניטרלי קשוב שמנווט את השיחה עד למציאת פתרון עוד מאפשר הגישור להקשיב, ללמוד אמפטיה, להבין את האחר ואזורי הפגיעות שלו לשמור על חברות לאחר הסכסוך
רב גילאיות
ילד אדם, לפעמים הוא גדול לפעמים קטן לפעמים הוא רוצה לשחק לפעמים הוא רוצה לשוחח, או להגות מחשבות או להתנסות בחלקים המתבגרים של נפשו לכל אחד במיתר האפשרות להיפגש עם גילו המגוון דרך מפגש עם ילדים בגילים שונים להיות בוגר, להיות צעיר, לחוות את הריבוי הגילי שקיים בו מבוגר וילדים במיתר המבוגר במיתר מתווך בין הילד לבין העולם משרה תחושת בטחון מציע עצמו לתמיכה לחום נמצא ברגעים לא קלים של ילד אבוד מתווך בינו לבין העולם שאינו תמיד מובן לעיתים מהווה תמרור מתי לעצור מתי להמשיך לעיתים מהווה מראה דרכו יכול הילד להבין יותר טוב את הלכי נפשו מקום להירגע לפעמים יותר נוח לשהות לצד מבוגר, לחוש הכלה לצבור כוח מרגע של מנוחה ולהמשיך הלאה נוכחות של מבוגרים בקרב הילדים מלמדת אותם על עולם המבוגרים החי לצידם והם לצידו גילו מבוגרים אפשר להיות כשנגדל איזה עולם אנחנו בונים ביחד מפגש עם העולם העולם מסביב מלא וגדוש תחילה רוצה הילד להפוך חלקים קרובים ממנו למוכרים אחר כך ירחיב את המעגלים אחר כך יהיה סקרן לחפש עוד להכיר את עצמו בתוך המעגלים אחר כך ירצה להבין הבתים במיתר מציעים לילדים את הרחבת עולמם בהדרגה
הבית של הצעירים
המשחק, יותר משהוא דחף חיוני של הילד, הריהו התחום היחידי שבו אנחנו מרשים לו מרחב זה או אחר של יוזמה בשעת המשחק מרגיש הילד, במידה מסוימת, בלתי תלוי כל השאר הוא חסד חולף רשות רגעית למשחק זכאי הילד בדין אם בחבורה של ארבעה מקימים סוכה, חופרים בשבר פח, בזכוכית, במסמר, תוקעים יתדות, קושרים, מכסים בגג של רעפים, מרפדים באזוב, עובדים פעם במאמץ ובשתיקה ופעם במנומנם, תוך תכנון שיפורים ופיתוח תכניות להבא, תוך חלוקה שווה של הניסיון שנרכשזה איננו משחק כי אם עבודה ללא מיומנות, בכלים לא משוכללים, בחומרים דלים, ולכן מעוטת תוצאות, אבל מאורגנת באופן שכל אחד, בהתאם לגילו, כוחו וכישוריו, משקיע בה מאמצים כמידת יכולתו
יאנוש קורצ'אק
הבית של הצעירים מציע מקום של משחק וזרימת פעילות ככל שהילד חווה בגיל צעיר את יכולתו לארגן לעצמו את הזמן כך יוכל להיות אדון לזמנו ובחירותיו גם כשיתבגר זהו עניין של התרגלות זהו עניין של פיתוח יכולת ילדים צעירים הם אומנים ביכולתם לשקוע במשחק, ביכולתם לברוא עולמות ולפרקם ולנוע הלאה אל עולמות חדשים דרך המשחק לומד הילד על חברה וקבוצה, על לחוד וביחד, על עצמו, על כוחה של פנטסיה ועל מציאות והמפגש בין השניים על מנת לאפשר לילדים לפעול באופן חופשי כל פינה וכל שולחן מופעלים עם חוקי עבודה ברורים המכבדים את הילד העובד בה ואת אלה שירצו לפעול אחריו אנחנו שמים דגש על יצירה ומתן הזדמנויות לביטוי העולם הפנימי של הילד והמפגש של עולמו הפנימי עם העולם שמחוץ לו המשחק והיצירה הם מרכז החיים בחטיבה הצעירה
הספריה
השנה ניתן תשומת לב מיוחדת למקום של הספרים והספורים בעולם הילדים בטוי לכך יבוא במרחב הפיסי הספריה ובהשקעה של זמן ומחשבה, מתוך כוונה לתת חיים לעולם זה העשיר בתום, בדמיון ובשמחה לחזק את הקשר בין ילד לספר כמו כן הספריה תהווה מקום של מרחב לפעילות שקטה ולמפגש אינטימי בין ילד למבוגר את הילדים שירצו ללמוד לקרא תלווה אורלי בעבודה קבוצתית ואישית את הילדים הבשלים ללימוד, נחשוף לראשית הקריאה כל ילד על פי נכונותו ובשלותו, בדרך מכובדת ומהנה
הבית של היסודי והבוגרים מרחב משותף
עיקרון זרימת הפעילות והבחירה ממשיך גם בחטיבה היסודית ואליה מצטרפים מרכזי הבית והסדנאות מתוך הבנה שהילד בגיל 8 ועד 12 מתעורר באופן חדש אל העולם, הוא נענה גם אל הבא מחוץ לעולמו הפנימי מתווספות לזרימת הפעילות סדנאות ומרכזי למידה הבחירה תמיד של הילד אם להשתתף או לא לא ניתן ערך מסוים לפעילות כלשהי על פני פעילות אחרת כל בחירה של הילד לעיסוק כלשהו מקבלת ערך שווה מרכזי הפעילות השנה נפעיל בבית המשותף שלושה מרכזים : מרכז שפה ( עברית ואנגלית) , מרכז מדע ומרכז אומנות ויצירה מרכז פעילות מציע לילד לעבוד על תחום נושא שבחר באופן עצמאי ובעזרת מבוגר שינחה ויתמוך בפעילות במרכז יופעלו גם סדנאות מובנות
הסדנאות במיתר
הסדנאות הן מסגרת פעילות מוגדרת בזמן ומונחת , לרוב ע"י מבוגר, המתקיימות בתוך מרכזי הפעילות השונים בבית הסדנאות מקיימות זיקה עם המרכז, מאפשרות העמקה והעשרה בנושא מסוים בצורה שיטתית הן פועלת בהשראת מרכז הפעילות הסדנא ותוצריה מתפקדים גם הם כמעוררי השראה במרכז הסדנא מפגישה את הילדים עם נושא באופן מאורגן ובתהליך לימוד קבוצתי והיא הזדמנות לפגוש תחום דעת כל שהוא שקיים בעולם, דרך מבוגר שמכיר ומתעניין בתחום הסדנאות במיתר מפורסמות במערכת השבועית ובנוסף בכל יום אנשי הצוות רושמים על הלוח המרכזי את תוכנית היום ישנן סדנאות הנמשכות על רצף השנה ואחרות מספר חודשים, במקומן באות סדנאות חדשות כל זאת בקשר עם העניין המתמשך בתחום ועם הקבוצה הלומדת הסדנאות אתן נפתח את השנה סדנת סיפורי התנ"ך קריאה משותפת בתנ"ך (כרגע בספר בראשית) מפגש והכרות עם סיפורי התנ"ך ובעקבותם עם העושר הלשוני, עם הדילמות המוסריות, עם מחשבות פילוסופיות,עם הרקע ההסטורי והארכיאולוגי שלהם, עם העושר האומנותי והיופי הגלום בהם מפגש של שעה אחת לשבוע, מיועד לכל הבית עם זאב סדנה בפיזיקה אינטראקציה וכוחות להכרת חלק ממושגי היסוד של הפיזיקה, ודרך כך להתחבר לחוייה של הפיזיקה ושל המדע בכלל : התבוננות על העולם, שאלת שאלות ועריכת נסויים מפגש של 45 ד' פעם בשבוע בשתי קבוצות עם זאב אנגלית סדנאות ומרכז: סדנאות אנגלית יתקיימו בימי שני הילדים יוזמנו לעבוד בקבוצות קטנות והומוגניות ככל האפשר רכישת השפה תעשה בעזרת חוברות עבודה, שיחה, משחקים ספרים ועבודה עצמית מרכז אנגלית יהיה פתוח כל השבוע לביצוע משימות אישיות בברכת שנה טובה סוזן מתמטיקה: בחדר מדע תהיה אתי פעמיים בשבוע ותפגוש את הילדים בסדנאות ובקבוצות עבודה קטנות הנושאים יהיו בהתאם לעניין של הילדים וכוחם ללמידה חידת השבוע תמשיך להגיע את הבית , יהיו חומרי לימוד נוספים לעבודה עצמית הילדים יוזמנו להביא אתגרי חשיבה סדנת נושא מתחלף: בכל תקופה יבחרו הילדים המשתתפים בסדנא נושא ללמידה וחקירהויקיפו אותו בהיבטים שונים כתיבה, יצירה, לימוד תחום הידע ,הזמנת אורח הקרוב לנושא כל ילד יוכל לפגוש את אופן החיבור שלו אל הנושא עם נטע אומנות: מרכז היצירה בוני השנה מכמה פינות עבודה המאפשרות גישה לחומרים מגוונים וסגנונות שונים של עבודה המרכז יהיה פתוח כל השבוע לעבודה עצמית ויזמין להתנסות במגוון של חומרים ודרכי עבודה באחת מן הפינות יוגש בכל שבוע חומר חדש שהוא הזדמנות להכרות חדשה: לשחק, לנסות, לבדוק, ליצור, לגלות את החומר סדנאות: יהיו שתי סדנאות אומנות בתחום הפלסטי ובתולדות האומנות המטרה המרכזית היא לפגוש את עצמנו דרך היצירה אני אהיה כאן – רחלי טבע וסביבה סיירות: הסיירים יצאו השנה עם סלע ליום ארוך ובו יעסקו בלקטות הכוונה להכיר צמחים שיש בהם תועלת לאדם וללמוד כיצד ניתן להשתמש בהם כמזון, תרופה, דבק, צבע, חבלים פעילות המחברת אותנו אל עונות השנה ואל האדם הלומד להיעזר בטבע עם סלע טיולים: אחת לחודש נצא לטיול משותף של כל הבית זמן לציפורים: יציאה לצפייה בציפורים והכרות עם עולמם ואורח חייהן נקשיב לקולות ונלמד להכיר מה הן אומרות זו לזו, האם קול אזהרה נשמע או קול תעופה של הנאת המרחבים, או חיזור של אהבה נגלה את החורפות הראשונות המגיעות ממרחקים ונצא להשתתף בטבוע ציפורים עם יאירה בניה בבוץ: נתחיל בבניית טאבון בבוסתן , נבנה לידו פינת ישיבה מעגלית נרחיב את "נחל מיתר" ובמהלך השנה נמצא עוד פרוייקטים שיבנו את החצר גן הירק: בתחילת ספטמבר נזרע מחזור ראשון של ירקות חורף החום של הסתיו מצמיח את הירקות כך שבאוקטובר נובמבר נהנה מהירקות בסלט הבוקר שלנו סלע
הבוגרים במיתר
השנה נלווה יאירה וזאב את הבוגרים של מיתר הן בקבוצת השייכות שתתהווה בדרכה והן בליווי של מחויבות אישית בבחירת פרוייקט והשלמתו לשם כך נעזר בהורים ונבקש את עזרת הקהילה ומתוך הסדנאות תהיינה אלה המיועדות במיוחד לבוגרים הצעה השתתפות בשעורי קולנוע ותיאטרון עם הילדים הבוגרים של בית ספר קשת הגעה לבית הספר קשת תהיה בהתארגנות ההורים אנחנו נעשה את התאום והקשר למי שירשם לקורסים אלה בימים הראשונים נלווה את המצטרפים מצורף ספח מתוך ידיעון קשת
ימי שישי
ימי שישי ימי שישי יופעלו בעזרת הורים בכל בית יהיה איש צוות והורה ההורים יפעילו סדנאות בשני הבתים אנחנו רואים זאת כהזדמנות להעשיר את הילדים במגוון נושאים ותחומים הנמצאים בקהילה ולהורים הזדמנות לשהות אתנו מספר ימים בשנה וכמו בכל שנה נאפה חלות ונערוך קבלת שבת חגיגית
העמותה
מיתר, כגוף מוסדי, הוא בבעלות עמותת הורים. כל הורה שמצטרף למיתר גם נרשם לעמותת ההורים ויכול לבחור ולהיבחר לוועד המנהל, וועדת ביקורת. עיקר ענינה של העמותה לעגן את פעילות מיתר במסגרת חוקית ולאפשר את קיומו התקין. תקנון העמותה הוא תקנון רגיל לעמותות וניתן לקבלו במשרד מיתר לעיון תקנון זה כולל את המטרות המיוחדות של העמותה ואלו הן כפי שהן כתובות בתקנון העמותה
תפעל לייסודו, הקמתו ותפעולו של בית ספר סביבתי באזור חיפה ברוח מיתר להקים מבנים ומתקנים לשימוש המוסד העמותה תפעל לארגון חוגי הורים, קבוצות למידה, הסברה, פרסומים, כנסים מקצועיים ובמות דיון, תערוכות, מפעלי הסברה והדרכה חינוכית בנושאים השייכים לתחום האמור. העמותה תקדם, תתמוך ותעודד את אנשי הצוות לבצע מחקרים, לפתח גישות, תוכניות למידה, חומרי למידה ולהפיץ רעיונות העולים בקנה אחד עם רוח מיתר. העמותה תפעל לגייס אמצעים כספיים, הקצבות, תרומות, עזבונות ממוסדות ממשלתיים, ציבוריים, מתאגידים מכל סוג ומיחידים בארץ ובחו"ל. למען הגשמת מטרות העמותה שלא למטרות רווח מתקיימות שתי אספות כלליות במשך השנה לצורך עדכונים שוטפים וקבלת החלטות קרדינליות בין היתר, לצורך בחירת חברים לוועד המנהל ולוועדת ביקורת, לאישור תקציב לשנת הלימודים הבאה, לאישור דו"ח כספי של שנת המס, קביעת שכר לימוד, וכדומה
ניהול העמותה: פיקוח, ביקורת ומשוב על עבודת הצוות החינוכי במיתר. קבלת החלטות בנושאים עקרוניים וארוכי טווח דאגה לקיום וניהול האספות הכלליות דאגה לניהול שוטף כלפי המוסדות.

תגובות קוראים הוסף רשומת תגובה



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?