יום שלישי, ספטמבר 05, 2006

 

מעשה היום יום

החטיבה צעירה
הבית של הצעירים מציע מקום של משחק וזרימת פעילות
ילדים צעירים הם אומנים ביכולתם ליצור במשחק ובחומר, ביכולתם לברוא עולמות ולפרקם ולנוע הלאה אל עולמות חדשים
"היצירתיות" כותב ד.ו וויניקוט , " היא הגורמת לאדם, יותר מכל דבר אחר,להרגיש שהחיים ראויים לחיותם."
דרך המשחק לומד הילד על חברה וקבוצה , על לחוד וביחד , על עצמו , על כוחה של פנטסיה ועל מציאות ועל המפגש בין השניים
כאשר יפגוש ילד את יצירתיותו, לא יוותר עליה עוד
על מנת לאפשר לילדים לפעול באופן חופשי כל פינה וכל שולחן מוגשים עם חוקי עבודה ברורים המכבדים את הילד העובד ואת אלה שירצו לפעול אחריו
המשחק והיצירה הם מרכז החיים בחטיבה הצעירה
הבית משתנה
השנה נעבוד ביחד כולנו בקומה הראשונה. מתוך זיהוי של השנים האחרונות שכאשר רוב הפעילויות מוצעות בחלל אחד יותר ילדים רואים וניגשים אל שולחנות העבודה ומרגישים יותר בטוח בנוכחות של המבוגרים, וגם לנו נוח יותר לעבוד ביחד ולהיות בקשר במהלך היום
לכן בקומה התחתונה יהיו משחקי הקוביות, המשחק הסוציו- דרמתי, בנייה בלגו, משחקי שולחן
בקומת הביניים תהיה הספרייה ומקום ללמוד קריאה
החצר
החלום שלנו הוא לתת לחצר צורה וצבע לבנות פינת גרוטאות, פינות פעילות חדשות. לשם כך נשמח לקבל עזרת ההורים כי המלאכה עם תחילת השנה רבה ומתעורר קושי להספיק ולעשות
טיולים בצעירה
כמו בכל שנה ימי שלישי הם ימי טיול
רק גשם רציני מאד או חום מסוכן ישאירו אותנו בבית
בטיול הילדים פוגשים את הסביבה בה הם חיים, את יופיו של הטבע
על רצף השנה חוזרים לאותם מקומות ומוצאים בהם את ההפתעות שעונות השנה מזמנות
את ניצני נביטת החורף ואת פריחת האביב
את קמילת הפרחים ואת הבשלת הפירות
את גילוי הזרעים שנולדו בכל פרי
יש שגילוי מתעורר בעינייו של ילד רואה, יש שמבוגר מתפעל מעורר תשומת לב
יש שזרעי התלתן דבקו בגרביים ודוקרים את הרגלים הקטנות המהלכות בשדה
ועוד
ועוד יהיה לנו זמן לתנועה עם דפנה, זמן לשיר ולהקשיב למוסיקה עם אייל תאטרון עם זאב
ומי יודע מה עוד יעלה ויופיע עם השנה
הצוות
חנה אורלי מיכאל ממשיכים ביחד להיות צוות לצעירה
יאירה מצטרפת באופן חלקי מבחינת זמן השבוע ובאופן מלא מבחינת הלב
הבית של הגדולים
אם נצטרך לבחור במילה אחת לתאר את הבית של הגדולים, נבחר במילה: פעילות.
הבסיס עליו נבנית הפעילות הוא אותו בסיס זרימה שקיים בחטיבה הצעירה, אך מתווסף אליו דבר.
על ילדים בגיל הכניסה לבית שלנו עובר שינוי: הילד הצעיר נמצא ברציפות ואחדות עם העולם. התנהלות זורמת משקפת היטב את הוויתו. המשחק הוא מציאות. ככל שהילד גדל הוא חש את עצמו הולך ונפרד מן העולם- העולם הופך עבורו לאובייקט נפרד שאפשר להתבונן עליו ולחקור אותו. זהו גם המקום בו נולד השעמום.
החוויה הזו מובילה את הילד לרצון ללמוד ולהכיר, לחפש הסברים ולעסוק בנושא שמעבר לרגע הזה. לרוב יבוא הדבר לידי ביטוי בצורה של גל עניין – נושא כלשהו אשר מתחיל וממלא את הווית הילד- עולה לקראת שיא- ואז דועך, מפנה לאט את מקומו לגל עניין חדש.
ככל שהילדים גדלים גדל איתם הרצון לעומק- הן בעשייה והן מבחינה אינטלקטואלית.
האופן בו אנחנו, בבית של הגדולים, נותנים לכך מענה בא לידי ביטוי בכמה אופנים. ראשית- במה שאנחנו לא עושים: המסגרת החופשית והאחריות של כל ילד לניהול הזמן שלו מבטיחות לילדים זמן לגלות ולעסוק בו בדברים המעניינים אותם.
אחר כך מגיעות ההצעות – אנחנו משתדלים להציע הצעות לפעילות במגוון תחומים: עיוניים, יצירתיים, עמלניים, פיזיים וחברתיים. את פירוט ההצעות בתחומים השונים תוכלו לפגוש בהמשך.
הדבר השלישי הוא המסגרת החברתית. אנחנו רואים בבית קהילה ושואפים לכך שהקהילה תהיה קהילה בריאה – התומכת בייחוד של כל אחד מחבריה ולא דורסת אותו. המבוגרים הם מנהיגי הקהילה ועלינו האחריות לקיים אותה כקהילה בריאה.

כעת לפירוט על מספר מסגרות כלליות בבית
חונכות אישית
לצד האחריות לקהילה ולתחומי התוכן, יש למבוגר אחריות לילד היחיד. השנה בחרנו להתנסות במודל עבודה המגדיר לכל ילד חונך אישי. לחונך אחריות לפגוש את הילד לפגישה אישית אחת לשבועיים. החונכות היא הזדמנות למפגש אישי קבוע, הזדמנות לקשר, לתשומת לב ולתמיכה.
החונכות היא חובה עבור החונך וזכות עבור הילד. מתוך הידברות יוגדרו בין החונך והילד אופי החונכות.
בפועל נתחיל בחונכות אחרי תקופת החגים, כאשר לפניהם נתייעץ עם הילדים לגבי החונך שנוח להם לקשר.
ההתכוונות
ההתכוונות היא פתיחה של היום, ובסיסה קשור בשמה – שער כניסה אל היום. אני עוצר לרגע, חושב על היום שלי ואז יוצא לפעילות.
ההתכוונות היא גם מפגש עם הזולת, מקום להעלות בו עניינים חברתיים או יוזמות, לחגוג ימי הולדת, לשמוע סיפור או לשוחח על ענייני היום. התכוונות הבוקר מתחילה בשמונה וחצי ונמשכת כחצי שעה.
התכוונות הצהריים היא סגירה וסיום של היום. היא קצרה יותר (מתחילה ברבע לאחת) ומאפשרת סיכום של היום ופרידה.
השנה חילקנו את הבית לשלוש קבוצות לצורך ההתכוונויות. הקבוצות הן קבועות ומלוות על ידי אנשי צוות קבועים. ההשתתפות בהתכוונויות היא חובה.
אחת לשבוע, בימי ראשון, נקיים אסיפת בית. זהו מפגש של כל ילדי הבית וכל אנשי הצוות ובו עולים לדיון עניינים הנוגעים לכלל הקהילה. זה המקום לדון בחוקים, בבעיות המעסיקות את כלל הבית וביוזמות של ילדים. את אסיפות הבית מרכז צוות ילדים המלווה על ידי מבוגר.

הצוות
בצוות הבית השנה נמצאים זאב, נטע ורחלי, אליהם מצטרפים נאוה ואיל. כמו כן נפגוש השנה את יעל בשני ימים של אנגלית, ואת יאיר בשני ימים של נגרייה. יאירה תפגוש אותנו בסדנה שבועית של כתיבה יוצרת, ובמפגשים חודשיים של בישול בריא, ודפנה ברלפיין תעביר לנו סדנת תנועה

תגובות קוראים הוסף רשומת תגובה



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?